Od 15 lutego możemy korzystać z nowej usługi ministerstwa finansów – Twój e-PIT. Na podatników czekają już rozliczone przez system deklaracje PIT-37 i PIT-38. Usługa Twój e-PIT ułatwi coroczne rozliczenie podatków milionom Polaków. Każdy będzie mógł zapoznać się ze swoim PIT-37 lub PIT-38 za 2018 r. na portalu podatki.gov.pl. Wtedy zdecyduje, czy chce skorzystać z przygotowanego dla niego zeznania podatkowego i ewentualnie je uzupełnić, czy też chce samodzielnie rozliczyć PIT.

Aby uzyskać dostęp do swojego zeznania podatkowego za 2018 r., przygotowanego w ramach usługi Twój e-PIT, nie trzeba składać żadnego wniosku ani przynosić dokumentów do urzędu skarbowego. Zeznanie będzie wystawione automatycznie i bezpłatnie dla wszystkich podatników, którzy rozliczają się na formularzach PIT-37 i PIT-38. Do zalogowania się w systemie będzie potrzebny jest nasz nr PESEL, kwota przychodu wskazanego w deklaracji za rok 2017 oraz jedna kwota przychodu za rok 2018. Rozliczenie przygotowane przez Twój e-PIT można sprawdzić od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. wyłącznie elektronicznie na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów – podatki.gov.pl.

Twój e-PIT automatycznie przygotuje i udostępni dla podatnika zeznanie roczne. Usługa wykorzystuje przy tym wyłącznie te dane, które posiada administracja skarbowa. Są to informacje od pracodawców, dane z ubiegłorocznych zeznań dotyczące ulgi na dzieci czy informacje o organizacji pożytku publicznego, którą podatnik wskazał rok wcześniej. Dodatkowe ulgi muszą być uzupełniane indywidualnie również za pośrednictwem portalu przygotowanego przez ministerstwo.

Rozliczenie online jest wypełnione dla podatnika indywidualnie. Sposób rozliczenia można zmienić na wspólny z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Aby to zrobić, również wystarczy się zalogować do usługi i wybrać odpowiednią opcję.

Usługa Twój e-PIT w 2019 r. będzie dostępna dla podatników rozliczających się na formularzach PIT-37 i PIT-38. Od przyszłego roku usługa obejmie też PIT-36, PIT-36L i PIT-28.

Maciej Mischok